Polaroids / Walker Evans

© Walker Evans


Whether he is an artist or not, the photographer is a joyous sensualist, for the simple reason that the eye traffics in feelings, not in thoughts.

I bought that thing as a toy, and I took it as a kind of challenge," Evans explained. "It was this gadget and I decided that I might be able to do something serious with it. So I got to work to try to prove that. I think I've done something with it. After all, I am getting older, and I feel that nobody should touch a Polaroid until he's over sixty. You should first do all that work. It makes things awfully easy to have that thing pop out. It reduces everything to your brains and taste. It interests me very much, too, because I feel that if you have these things in your head, this is the instrument that will really test it. The damn thing will do anything you point it at. You have to really know something before you dare point it anywhere.

Walker Evans


Self-portraits in a Photobooth,
vers 1929 © Walker Evans
Lorsque l'on évoque le nom de Walker Evans, on pense d'abord à sa contribution documentaire à la Farm Security Administration. On oublie souvent que durant toute sa carrière de photographe, il expérimenta avec passion les possibilités du dispositif photographique et de la prise de vue. "Les possibilités de la photographie  m'excitent à un point tel, dira-t-il à son ami Lincoln Kirstein, que parfois, j'en deviens presque fou". On peut trouver, par exemple, parmi ses nombreux autoportraits, une série réalisée (non sans un apparent enthousiasme et une évidente facétie) dans des cabines photomathon.
En 1973, Evans, 70 ans, commence à travailler avec un appareil Polaroid SX-70. En moins de trois ans (il décède en 1975), il réalisera des milliers de photos.

Less is more. Un dépouillement, une concision iconique en quelque sorte, émane de ses images. Elles semblent contenir l'expression paroxystique du langage visuel de Walker Evans. On y retrouve les sujets qui ont jalonné son œuvre : portraits, facades, affiches, graffitis, signes.
Affranchi des questions techniques par la simplicité du Polaroid, il va à l'essentiel. Regarder/choisir. Winogrand disait au sujet du travail d'Evans : "Photographs are about what is photographed, and how what is photographed is changed by being photographed, and how things exist in photographs". 
La photographie dans son plus simple appareil.